Logo Smeg

EN INTERVJU MED SMEGS CEO - VITTORIO BERTAZZONI

06/07/2014



Under årens gång har Smeg aldrig upphört att förnya sig. Med fokus på teknologi, forskning och kreativitet har Smeg med hjälp av arkitekter och designers gått från klarhet till klarhet genom att skapa verkligt ikoniska produkter. Teknologin har alltid  kombinerats med stil, från den första ”smala” diskmaskinen till designen av de nya hällarna och den ikoniska FAB28:an.

Efter att ha gjort ett stort intryck på världen av hushållsprodukter har Smeg nu i samarbete med Matteo Bazzicalupo och Raffaella Mangiarotti från ‘Deep-design studio’, skapat en ny vacker, stilfull serie av småelsprodukter. Brödrostarna, köksassistenterna, mixrarna och vattenkokarna med sina runda linjer och starka färger gör ett bestående intryck i vilket kök som helst. Är det mest en fråga om stil? Inte alls! Vi pratar med Vittorio Bertazzoni, CEO på Smeg, för att ta reda på vad som skiljer Smeg från övriga konkurrenter. Smeg har varit ett familjeföretag sedan det startades 1948. Nu i tredje generationen, tar Vittorio företaget vidare genom vidare bedrifter för bolaget som hans farfar startade för ett halvt sekel sedan.

 "Människor förväntar sig lite överraskningar ifrån oss, men med bibehållen funktion som huvudsak. Våra produkter måste sälja stabilt för att få vara kvar. Du måste kunna använda och titta på dem varje dag utan att bli uttråkad. 



Är köket fortfarande hjärtat i huset?
"Köket har alltid varit fokuspunkten i huset. Det är rummet där familjen traditionellt samlades när fadern  kom tillbaka från sitt arbete och till viss mån är det fortfarande så.Men idag har konceptet utvecklats: det är inte bara ett ställe för den närmsta familjen, utan även ett rum där man välkomnar vänner för att umgås och spendera tid med varandra. Köket är inte längre gömt, utan istället ett kreativt rum som visas och väcker uppmärksamhet. Låt oss inte glömma matlagningen! Idag har många människor en stark passion för matlagning.

Har kändiskockar påverkat människor att bli mer kreativa i köket? 
"Ja, såklart. De har gett uppmärksamhet åt matlagningsvärlden och inspirerat människor att sikta på kvalitet i sina kök, både vad det gäller maten de lagar och utrustningen de använder för att laga den. De har också hjälpt oss att återupptäcka hälsosam mat. För oss är det viktigt att tillverka produkter som hjälper människor att laga hälsosam mat. Vi har en social funktion också, inte bara en estetisk.

Investerar man fortfarande i köket i Italien? 
"Definitivt. Folk letar alltid efter produkter med vikt på teknologi och design: Investeringar i hemmet betalar sig alltid.”

Tror du att denna investeringen sprider sig utomlands?
"Vår production är 100% italiensk och vi har 17 dotterbolag runt om i världen. Varenda en älskar  ‘Made in Italy’ och gillar idén att en vitvara eller till och med möblerna i köket för dem närmre en italiensk livsstil.”

Hur lyckades ni att göra en tvättmaskin glamorös?
"Det är detta som gör italienarna unika! Jag har haft chansen att göra det som min far gjorde för 40 år sedan; att jobba med stora arkitekter och designers som tänjer på gränserna för att skapa något som överträffar folks förväntningar och utmanar sättet som folk ser på vitvaror. Det var inte så lätt för min far på 70-talet, men hans uthållighet betalade sig. Han är en visionär och en djärv man.

Vad är din filosofi?
"Kreativitet och en bra nivå av dårskap. Kommer du Erasmus av Rotterdam?